Montaż rurki instalacyjnej na przewody wewnątrz masztu

niedziela, 25 kwietnia 2010 23:02
Drukuj

Montaż rurki instalacyjnej na przewody wewnątrz masztu

Prace należy zacząć od ułożenia masztu w pozycji roboczej.

Idealne byłyby kobyłki. Okucia topu i pięty należy zdjąć. Należy przemyśleć w której części przekroju masztu rurka będzie najmniej przeszkadzać i nie ucierpi w skutek tarcia od fałów.

Fały należy uporządkować do jednego boku przy pomocy drutów, linek itp i napiąć wewnątrz masztu. Widoczny top masztu ze zdjętym okuciem które go zamyka.

Prace łatwiej wykonać w maszcie gdzie fały prowadzone są na zewnątrz. Jeśli fały są wewnątrz masztu montaż rurki jest trudniejszy lecz możliwy. W tym wypadku wewnątrz masztu poprowadzono 4 fały. Fały są w połowie długości tekstylne a w połowie stalowe. Wybranie fałów tak aby wewnątrz masztu pozostały tylko odcinki stalowe chroni fały tekstylne przed pobrudzeniem. W wypadku fałów tekstylnych na całej długości zalecałbym wywleczenie fałów na zewnątrz i zastąpienie ich na czas prac cienkimi linkami tymczasowymi. Na zdjęciu widać jak wykorzystać jeden z fałów do przeciągnięcia linki pilotującej. Pięta masztu.

Główny materiał: instalacyjna rurka PCV. W tym przypadku fi 22 mm. Potrzebne są też łączniki do w/w rurek oraz klej poliuretanowy ( może być SIKAFLEX 291, 292. W tym przypadku klej firmy BEKO. Bardzo silnie spaja PCV i ALUMINIUM. Odporny na UV, słoną wodę, wibracje itp.

Linka - pilot została przeciągnięta.

Na linkę będziemy nawlekać rurkę połączoną łącznikami. Łączna długość rurki jest po parę cm krótsza na każdym z końców od masztu.

Wnętrze masztu może być zapylone, zakurzone a nawet tłuste. Do linki - pilota przywiązujemy gałgan - wycior ze szmaty i nasączamy wodą z płynem lub nawet ACETONEM lub NITRO (uwaga rozpuszczalniki niszczą fały tekstylne ). Wycior przeciągamy wielokrotnie tam i z powrotem w celu oczyszczenia masztu wewnątrz. Następnie pozostawiamy do wyschnięcia. WIdoczny wycior ze szmaty, linka- pilot i wiadro wody z płynem.
Jeśli przewody rurką mają iść nie tylko na top lecz również np do lampy silnikowej, masztowej, podsalingowej itp należy wykonać stosowne, spore, podłużne wycięcia w rurce. Widoczne wycięcie w rurce i przymiarka rurki do masztu. Rurką będziemy wprowadzać suwliwie po lince-pilocie. Linka-pilot musi być bardzo mocno napięta. Ułatwia to pracę.

Widoczny maszt, rurka i linka-pilot. Całość napięta mocno.

Do rurki należy wprowadzić oddzielną linkę-pilota do wciągnięcia przewodów w miejsca wykonanych wycięć. WIdoczna czarna linka pilot z pętelką zamocowana taśmą. Pętelkę chwytamy później przez otwór masztu przy pomocy haczyka z drutu.

Moment kulminacyjny. Rurka zostanie przyklejona wewnątrz masztu. Stosowne porcje kleju nakładamy grubo co około 20 - 30 cm. Zaleca się najpierw wtarcie niewielkich ilości kleju w miejscach gdzie będziemy go nakładać celem wykonania warstwy kontaktowej.

Rurka z nałożonym klejem punktowo, na całej długości masztu.

Rurka została wprowadzona do wnętrza masztu a następnie obrócona tak aby porcje kleju znalazły się między rurką a ścianką masztu. Zalecane jest takie ułożenie masztu aby grawitacja dociskała rurkę do masztu w miejscu klejenia. Gdy od razu wprowadzimy do rurki przewody, ich ciężar dodatkowo dociśnie ją do masztu. Można trochę potrząsnąć masztem aby klej dobrze przyległ do masztu. Widoczna pięta masztu, rurka i wystające przewody. Wyprowadzono 3 przewody na top i jeden w okolice salingów.

Wyprowadzony przewód lampy masztowej/silnikowej + oświetlenia pokładu.

Top masztu, rurka, wyprowadzone przewody. Końce rurek należy szczególnie mocno przyleić przez dołożenie dodatkowo kleju przez otwarte końce masztu. Maszt pozostawiamy w tej pozycji do pełnego utwardzenia kleju.

 

 
Joomla SEO powered by JoomSEF