SzkutnikAmator.pl

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki

Lato 2014

Email Drukuj PDF

LATO  2014

Tegoroczne  lato  minęło nam szybciutko w gronie rodzinnym . Swoją łódź buduję  obok domu podmiejskiego a właściwie wiejskiego . Wnuczęta mają gdzie się wyhasać.

Najważniejszym zadaniem jakie sobie postawiłem było wstawienie okien .Udało mi się chyba nie najgorzej .Nie obyło się oczywiście bez dylematów. Wiosną sprawdzałem mailowo dostępność płyt z szkła organicznego .Po dwóch miesiącach już nikt nie pamiętał ( w dużej firmie handlowej ) ,że zapewniał mnie o pełnym wyborze i musiałem brać to co mieli . A mieli poliwęglan 8 mm chociaż myślałem o poliakrylu 6mm. Kupiłem dwie płyty o wymiarach 2x3 m. Były tak ciężkie ,że trudno je było wyciągnąć z bagażówki .Z jednej płyty zrobiłem dwa boczne okna i tutaj ich grubość przydała się . Myślę ,że 6 mm byłoby zbyt wiotkie. Zrobiliśmy najpierw mustra a potem i tak docinaliśmy tafle po przymiarkach .Oba okna są dopasowane bardzo dobrze .Dużo większy problem miałem z przednim oknem. Ma ono prawie 3 metry szerokości i 1,2 m wysokości .Tafla po docięciu ważyła prawie 40 kg .Szybko okazało się ,że w tym przypadku mustro może więcej zaszkodzić niż pomóc. Sklejka lub pilśnią inaczej się układają .Zaryzykowałem więc w dwóch sprawach: po pierwsze wykroiłem okno opierając się na pomiarach z natury a po drugie zdecydowałem posłuchać producenta poliwęglanu a nie konstruktora łodzi w kwestii mocowania .Co do wycinania to pomyliłem się bardzo niewiele . Na krótszym boku musiałem dokleić Epidianem listewkę 1 cm poliwęglanu .Druga kwestia dotyczyła nawiercania tworzywa . Producent odradza wiercenie bliżej niż 4,5 cm od krawędzi płyty .Konstruktor zaś przewidział po kilka mocowań na stronę okna ( po bokach ) poprzez nawiercenie i przykręcenie tafli do konstrukcji stalowej . Odwierty miały być 1-1,5 cm od krawędzi .Czas pokaże czy okno przykleiło się na stałe .Kleiliśmy to na Sikaflex po uprzednim pomalowaniu primerem oraz stosując gumowe podkładki dystansowe 5 mm .Powierzchnia sklejenia tafli z konstrukcją jest duża i mam nadzieję ,że płyta nie oderwie się kiedyś pod wpływem warunków pogodowych .

Latem dokończyłem wyklejanie półpokładów i pokładu rufowego .Z osiągniętego efektu jestem bardzo zadowolony . Zastosowany materiał nie był tani ale chodzenie po takim pokładzie to czysta przyjemność. Warstwa teaku ma 3 mm więc kilka lat powinna wytrzymać jeśli będę o nią dbał .

Wkleiłem wszystkie bulaje i świetliki oraz wykorzystałem całą zakupioną sklejkę na wybudowę wnętrza . Niedługo dokupię kilka arkuszy na wykończenie całości .

Dostarczono mi zamówiony silnik , który będziemy niedługo wstawiać dlatego trzeba było przygotować instalację wydechu, zasilania wodą chłodniczą, zamocować wał . Chcę zdążyć przed przymrozkami uruchomić kontrolnie silnik. Jeśli mi  się nie uda będę musiał ściągać specjalistę na rozruch kontrolny na wiosnę . Takie są wymagania producenta silnika.

Niestety nie udało mi się uruchomić układu sterowego .Dwa lata temu kupiłem koło sterowe z pompą, siłownik i rurki miedziane i wszystko byłoby OK. , bo to kaszka z mlekiem połączyć te elementy w całość .Było zbyt prosto i postanowiłem trochę to skomplikować . Dokupiłem zestaw autopilota. Stwierdziłem, że będę pływał bardzo często na wodach morskich i taka zabawka może się przydać .W skład zestawu wchodzi popka hydrauliczna ale brakowało złączek .Zamówiłem wyrafinowane złączki i zawory zwrotne .Złożyliśmy to do kupy i nic nie działało .Olej sikał na złączkach, ster nie kręcił , pompa autopilota nie działała.

Spróbowałem zmiękczać końcówki rurek miedzianych na ciepło ale nic to nie dało . Poczytałem i  doszperałem się informacji ,że kupiłem złe pierścienie zaciskowe .Złączki są nierdzewne ale do rurek miedzianych pierścienie nie mogą takie być .Kupiłem więc pierścionki mosiężne i odłączyłem zawory zwrotne . Złącza się uszczelniły, ster zaczął kręcić ale pompa nie ma siły pociągnąć steru tylko kręci kołem sterowym . Zaworki zwrotne jednak muszą być . Jednak nie takie jak kupiłem uprzednio ,pojedyncze ,jednostronne . To musi być zawór bliźniaczy - sterowany .Stosuje się takie jeśli na łodzi są co najmniej dwa miejsca sterowania . Oprócz tego wymienię część rurek miedzianych na poliamidowe gdyż siłownik ma pewien dozwolony zakres ruchu i rurki miedziane mogą po czasie zluzować się na złączkach .

Mam nadzieję na dokończenie wszystkich prac zimą .W maju chciałbym wodować swoją łódź .Odwiedziłem port macierzysty w Nowym Mieście nad Wartą . Mam do niego najbliżej a basen portowy i nadbrzeża gwarantują ,że mojej łodzi będzie tam dobrze .

 

Pozdrawiam

Wojtek

 

Przyszły brodzik

Increase

Brodzik prawie gotowy

Increase

Kącik w toalecie

Increase

Wklejam bulaje

Increase

Iluminator kuchenny

Increase

Przygotowuję przednie okno

Increase

Odbezpieczoną taflę pomaluję primerem

Increase

Przednia szyba wklejona

Increase

Okna wklejone

Increase

Rufa przed fugowaniem

Increase

Porażka z hydrauliką siłową

Increase

Separator wody , pompa zęzowa ,wał z połówką sprzęgła

Increase

Zamykam rewizję zbiornika paliwa

Increase

Poprawiony: niedziela, 05 października 2014 12:33  

Komentarze  

 
#1 Dziadu 2014-10-05 16:25
Bardzo przykro mi to stwierdzić, ale popełniłeś bardzo duży błąd montując szyby z poliwęglanu jako szyby owiewki przedniej. Niestety będziesz tego żałował. Tylko szkło hartowane. Poliwęglan jest zbyt podatny na zarysowania.
Zapomnij o wycieraczce z silniczkiem. Następna sprawa, jeśli nie zrobiłeś odpowiednio dużych otworów (luzów) na śrubki montażowe to przy takiej rozpiętości tafli spodziewaj się wyrwanych otworów razem z poliwęglanem po pierwszych większych mrozach. Praktycznie nie powinno się stosować śrubek przy poprawnie wykonanej spoinie z poliuretanów. Oczywiście kluczem jest grubość i przede wszystkim primery. Zdaje się, że dają nawet klasę A przy wklejaniu bez śrubek.
Proszę to traktować jako konstruktywną krytykę popartą na własnych i cudzych znanych błędach.
Pozdrawiam
 
 
#2 Wojciech Zawadzki 2014-10-05 18:59
Dzień dobry. Ja nie skręciłem tafli śrubami , chociaż przewidywała to dokumentacja. Pozdrawiam
 
 
#3 Dziadu 2014-10-06 11:21
Przepraszam za te śrubki, ale z tekstu nie wynika, że Pan nie używał śrubek.
Kontynuując temat;
Przy takich rozpiętościach SIKA zaleca spoinę, jak dobrze pamiętam, min 9 mm.
Co do hydrauliki to mam pytanie. Pomijając już nieodpowiednią konfigurację zaworów zwrotnych, czy pojemność pompy autopilota została dobrana do pojemności siłownika. Drugie, czy stosował Pan w miedzi przy pierścieniach tnących, wkładki usztywniające w rurki miedziane? Przy tzw. odpuszczanej (miękkiej) miedzi te usztywnienia są zalecane.
Rozumiem Pana dylematy i ilość problemów do rozwiązania, ale to chyba sama przyjemność i świadomość, że już niedługo...
 
 
#4 Wojciech Zawadzki 2014-10-06 20:29
Dzień dobry
Grubość spoiny wylicza się samemu z podanego wzoru .U mnie miało to być ok 6 mm .Zastosowane dystanse powinny dać 5-6 mm. Tak, pojemność pompki dobiera się do pojemności siłownika steru.Do rurek miedzianych wkładki nie są potrzebne. Powinno się je zastosować przy rurkach poliamidowych .Rurki miedziane miękkie potrafią usztywnić się już przy odwijaniu z kręgu a na pewno przy skręcaniu na nyplu czy innej kształtce.
Osobiście odradzam instalację miedzianą na korzyść tworzywowej .
Pozdrawiam.Wojtek
 

Niestety nie masz uprawnień do komentowania artykułów. Komentarze dodawać mogą tylko zarejestrowani użytkownicy portalu.

Zaloguj się!

Newsletter: Co nowego?



Wiadomość HTML?


Info

Witryna SzkutnikAmator.pl została utworzona, jest prowadzona i utrzymywana przez szkutnię adamboats.pl oraz sklep żeglarski SZTORMIAKI.PL

Wszelkie prawa zastrzeżone.