SzkutnikAmator.pl

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Home Patenty i porady Okoume czy Brzoza czyli dylematy przyszłego szkutnika-amatora

Okoume czy Brzoza czyli dylematy przyszłego szkutnika-amatora

Email Drukuj PDF

Wiata/szkutnia powstaje i myślę powoli o zakupie sklejki ma mój jacht. W zasadzie to od dawna byłem zdecydowany na Okoume ale pojawiają się wątpliwości. Budować będę katamaran Quinto2 - technologia szycia i klejenia (i torturowania sklejki :P). Długość kadłuba 7,80m, szerokość jednego 1,25m. O taki: (zdjęcie ze strony konstruktora).

W planach konstrukcyjnych jako podstawowy materiał jest sklejka 6mm. Na dno konstruktor dopuszcza również 6mm, ale proponuje 10mm. Burta jest wykonana z jednego płata (3 + kawałek arkusza) sklejki. Dno jest płaskie i stosunkowo wąskie (max 40cm) - również jeden płat sklejki. Rozmawiałem z konstruktorem o Okoume i przyznał, że nie budował z takiej sklejki, ale robił jakies próby gięcia i wypadły marnie. Cóż trochę mnie to zbiło z tropu, poszukałem danych technicznych sklejki okoume i brzozowej i faktycznie wytrzymałość na gięcie wzdłuż włókien jest dla sklejki brzozowej prawie 2x większa niż dla okoume. W poprzek włókien wartości są zbliżone. Rozumiem że to są dane dla pojedynczego obłogu i w sklejce gdzie wastwy mają włókna na przemian, wartości w każdym kierunku są zbliżone. Gdzie nie poczytam to okoume jest polecana do zastosowań szkutniczych. Może ta mniejsza wytrzymałość nie ma takiego znaczenia w eksploatacji? - jeśli juz poradzę sobie z torturowaniem ;-) Największe jaja są ponoć na rufie gdzie promień krzywizny jest ok 88 cm - potem już rośnie.

Na plus dla Okoume:
- odporność na wilgoć - nawet przy uszkodzeniu laminatu
- masa - na całym jachcie powinno wyjść jakieś 150 kg lżej niż z brzozy - to jakieś 15% masy mniej. Katamaran ma byc lekki - raz z powodu nautyki, dwa - transportu.
No a na minus:
- wyższa cena - ale tu nie ma dramatu, zwłaszcza w porównaniu do cen sklejki brzozowej jednorodnej
- niepewność o wytrzymałość, głównie w czasie gięcia, bo zakładam że jak się już położy laminat E-S to będzie pancerne.

Jest też problem z dostępnością okoume. Na sklejki.pl gdzie mieli bardzo dobre ceny są tylko grubości 4, 5 i 18mm - nic przydatnego i twierdzą, że juz nie rozszerzą asortymentu. Mam info od producenta (sklejkaeko) że mogą mi sprzedać z dostawą do jakiegoś składu PSB - ceny wyższe niż na sklejki.pl ale zapewnili mnie że jest jednorodna czego Ci pierwsi juz powiedzieć nie mogą... BTW. Z brzozą jednorodną też tak różowo nie jest.

No i co? Mogę liczyć na jakieś wsparcie ?

PS. A może ktoś ma jakiś namiar na sklep ze sklejką Okoume na Śląsku?

PS2. I jeszcze jedno pytanie dopisuję. Zakładam rozpoczęcie prac jeszcze przed zimą. Oczywiście nie ma szans na doprowadzenie budowy do zalaminowania kadłuba przed zimą i będzie on musiał stać surowy w "hangarze" w ogrodozie. Pomieszczenie ma być zadaszone + ściany - częściowo OSB, głównie plandeka, dość duże 8,4m x 3m. Czy trzeba drewno i sklejkę jakoś zabepieczać? Czym? Z porad znalezionych tutaj na "szkutniku" znalazłem zastosowanie oleju lnianego z terpentyną ale mi chodzi nie o wykończenie, a tylko zabepieczenie przed korozją mikrobiologiczną...

Pozdrawiam

Marek

Poprawiony: czwartek, 05 września 2013 09:08  

Komentarze  

 
#1 jansowa 2013-09-05 14:23
Cześć. Ja na Twoim miejscu zastosowałbym okoume nie bojąc się o mniejszą wytrzymałość o której mówiłeś. Raz, że sklejka jest warstwowa, dwa, że będzie pokryta laminatem, trzy- istnieje współczynnik bezpieczeństwa konstrukcji - zapas (jeżeli konstruktor proponuje na dno 10mm a dopuszcza 6mm to jeśli dasz 10mm okoume to będzie ok). Ale to wszystko teoria - nie budowałem z okoume.
Co do zabezpieczenia sklejki - z praktyki stanowczo odradzam Ci olejowanie przed laminowaniem. Nie "przyczepisz" później laminatu do drewna. Spróbuj jakiś środek antygrzybiczny, który wnika w drewno, lekko je barwiąc. Dla pewności warto było by tylko zrobić próby przyczepności laminatu. Z drugiej strony moja słomkowa łódka w stanie częściowo poszytym pierwszą zimę spędziła w stodółce pod plandeką. Zadbałem oczywiście o przewiew. Jest to bardzo ważne. Na wiosnę nie było żadnych niepokojących objawów.
 
 
#2 MarekJ 2013-09-05 21:26
Za okoume przemawia fakt, że "z tego się buduje jachty" - przynajmniej na zachód od nas :lol: - faktem jest, że okoume z atestami Lloyda z jakiej się tam buduje jest 2.5x droższa od naszej ale pal ją sześć - nasza też da radę. Przy gięciu trzeba się będzie co najwyżej bardziej starać.
Co do zabezpieczenia, to olejować nawet przez myśl mi nie przeszło. Zastanawiam się nad tymi antygrzybkami ale w sumie łódka nie będzie stała szczelnie okryta i raczej ta wiata hermetyczna nie będzie. Jeszcze mam czas pomyśleć.
 
 
#3 Mirek 2013-09-05 22:27
Witaj..A myślałeś, żeby nie laminować? Od kilku lat użytkuję Maka 666 ze sklejki....dno i burty są ze sklejki 8 mmm, 4 razy pokostowanej i 4 razy malowanej (polecam bezbarwny Dulux do jachtów - z kołem sterowym). Jacht używany jest głównie do szkolenia, a więc pracuje w warunkach ekstremalnych...i nic..oprócz drobnych zaprawek nic sie ze sklejką nie dzieje. A sklejka zwyczajna..wodoodporna liściasta. A jaki wygląd!!!!
 
 
#4 MarekJ 2013-09-06 11:29
Mirku - nie. Konstruktor przewiduje laminat 200 gr/m2 i tak zrobię jeśli nawet nie dam 2 warstw 150 i 100 czy coś w tym stylu. Na kadłub katamarana działają znaczne siły w miejscach mocowania dźwigarów i nacisku belki podmasztowej. Nie chcę osłabiać kadłubów.
Zastanawiam się natomiast nad wykończeniem wnętrza - choć to daleka droga. Konstruktor sugeruje malowanie lakierem epoksydowym ale to mi się nie podoba ze względu na zamknięcie drewna przed oddychaniem. W tym wypadku rozważam wymieniany gdzieniegdzie olej lniany z terpentyną. Do tego jednak daleka droga i dużo czasu na przemyślenia.
Na ten moment myślę o zabezpieczeniu drewna przed grzybkiem i kornikami. Fachowiec z Altax polecił Boramon C30 - mam głęboką nadzieję że ten środek nie obniży zdolności drewna do wchłaniania żywicy epoksydowej....
 
 
#5 kroski 2013-09-10 10:43
Witam, pare slow na temat okoume, czyli gaboon. Pochwale sie, a co, bo sam przerabialem temat ostatnio, hehe.
Gaboon to drewno typu hardwood (uwaga - nie ma to nic wspolnego z twardoscia, a ze struktura). Jego zaleta to waga - dlatego ma wielu zwolennikow. Elastycznie nie jest taki zly, przy czym maleje ona nieznacznie z iloscia warstw sklejki. Generalnie jest bardzo milym materialem, do obrobki, ma ladna strukture drewna na wykonczenia. Przy zakupie trzeba byc czyjnym. Gorzki smak kiepskiej jakosci trwa dluzej niz radosc z zakupu taniego materialu - sprawdzone osobiscie. Wracajac do tematu - Gaboon gaboon nie rowny. Kiedys dobra reputacje mialy sklejki z Izraela i Francji. Wiele sklajek jest dzis importowanych z Chin, Malezji czy Indonezji i kto co we wewnetrznych warstwach siedzi :eek: Dobrze tez jest pamietac ze tez brytyjski standard BS 1088 sklejki "wodnej" jest pelnoprawnym wymogiem TYLKO I WYLACZNIE na wyspach UK. Niestety, w wielu przypadkach (azjatyckich i nie tylko) producenci stosuja pieczec BS1088 jako marke/reklame a nie wymog jakosciowy. (Norm BS bardzo szczegolowo opisuje wymagania lacznie z wielkoscia dozwolonych wad itp. Polecam lekture.) Generalnie przyjal sie w obiegu standard 1088 chociaz w niektorych lokalizacjach smialo mozna dostac sklejke wg normy BS6566. Roznica miedzy nimi to jakosc wykonczenia warstwy wierzchniej. Do grubosci 9mm to roznica jest prawie znikoma. Sklejka 1088 jest 40% drozsza od 6566.
Mysle ze na dobrym materiale nie mozna oszczedzac. Wybierajac dobry matarial mozna znacznie obnizyc ciezar krypy, a co za tym idzie osiagi, ladownosc itp.
Z laminatem tez trzeba uwazac. To material generalnie ciezki (ciezszy niz skleka), ktory niestety nie jak farby, po zwiazaniu wagi mu nie ubywa.... Ale to juz temat na inny post.
Milego wertowania tematu.
 
 
#6 Mariusz 2013-09-11 16:58
Witaj!!!!! nie kupuj sklejki z brzozy!!!! ja wykonałem z niej połowę mojego katamarana i klnę, jest miękka i grzyb ją wpierdziela, pomimo gruntowania specjalnym środkiem, Teraz stosuję sklejkę sosnę i jest OK, pewien problem jest tyko z koniecznością szlifowania jej do laminowania i malowania. jest tańsza od okume
Natomiast kwestia malowania wnętrza, tylko i wyłącznie lakiery wodno rozpuszczalne- oddychające, akryl poszukaj w necie lakieru do drewna beckers
pozdr
 
 
#7 MarekJ 2013-09-11 19:50
@kroski - dzięki za garść informacji. Sklejkę rekomendowaną przez Germanische Lloyd cenią sobie na ponad 100zł z m2 - to jest znacząco za drogo. Nasza krajowa Okoume raczej żadnego z tych certyfikatów nie ma ale sprzedawca zapewnia że jest jednorodna.

@Mariusz - odgrzebałem Twoją relację - faktycznie źle to wygląda. To była wodoodporna brzoza? Była jakaś wentylacja pod tą wiatą? Ja jestem praktycznie zdecydowany na okoume ale przyznam, że Twój przypadek z brzozą mnie zaskoczył. Jak w ogóle budowa? w tym roku nie było żadnej relacji....
 
 
#8 kroski 2013-09-12 10:34
Jeszcze pare slow o jakosc.

Sklejka jest wspaniały material, ale jak wszystkie wytwarzane przez ludzi rzeczy, moze czasem nieco odbiegac od zakladanej doskonalosci. Bez względu na to, gdzie na świecie jest ona produkowana, nawet z najbardziej zaawansowanych systemach jakości i procedur, produkcja nie moze osiagnac 100% doskonalej jakosci w procesie klejenia. Normy generalnie wymagaja, aby próbki kleju pobierac codziennie z kazdej serii produkcyjnej i że nie nie wszystkie probki musza byc najwyzszej jakosci. Oznacza to, ze dopuszcza sie niewielka liczbe probek z bledami i nie odrzuca sie wcale calej partii na straty.

Kazda produkacja - tutaj sklejki - zgodnie z odpowiednia norma wymusza, zgodnie z wymaganym standardem, prowadzenia ciągłego testowania i udytow zewnetrznych w celu utrzymania prawa opieczetowania produkcji dana norma/marka. Niestety nie wszystko da sie wykryc z zewnatrz, i tu bez testow niszczacych sie nie obejdzie. Dotyczy to szegolnie problemu rozwarstwienia.

Sklejka uzywana w lotnictwie lub podobnych konstrukcjach jest weryfikowana arkusz po arkuszu korzystajac z dobr wspolczesnej techniki ultradzwiekow itp Stad ich wysoka cena.

Dla szkutnika amatora mozna przyjac prostrze metody, ktore daja wystarczajaco wysoki stopien pewnosci.
Nalezy jednak pamietac ze bledy kleju moga istniec tylko miejscowo i test probki tyczy sie tylko danego wycinka.

Co zrobic?
Wyciac z arkusza kilka kawalkow lub po porstu pozbierac kilka odcietych odpadkow. Nie musza byc jakies duze 50x50mm w zupelnosci starcza. Wrzucic do wody na 24h, nastepnie postawic na sloncu do wyschniecia. I tak powtorzyc moczenie - suszenie kilkakrotnie. Ewentualnie mozna tez sklejke pogotowac przez pare godzin. Jesli po takich zabiegach sklejka jest dalej w stanie nienaruszonym (nie rozwarstwia sie) to nie ma sie co do sklejki czepiac.
Tego typu badania w wodzie nie uszkodzia dobrego wiązania kleju. Uwydatniaja tylko obszary, ktore byly juz obecne, aktore byly niemozliwe do zobaczenia wczesniej z zewnatrz.
Jak ktos chce mozna zweryfikowac nawet caly wyciety element sklejki. Po wyschnieciu trzeba bedzie go troche przeszlifowac bo ziarno bedzie wieksze na wierzchu i nie bedzie ona tka gladka jak prze testem.
Powodzenia.
PS Ostatnio zakupilem 9mm Gaboon. Piekna sprawa.
 
 
#9 MarekJ 2013-09-12 14:11
@kroski - gdzie kupiłeś?
 
 
#10 kroski 2013-09-13 09:57
Cytuję MarekJ:
@kroski - gdzie kupiłeś?


W Australii, tu mieszkam.
 
 
#11 MarekJ 2013-09-13 09:59
Cytuję kroski:
Cytuję MarekJ:
@kroski - gdzie kupiłeś?


W Australii, tu mieszkam.

:lol: :lol: :lol: - a myślałem że podasz jakieś fajne źródło w Polsce ;-)
 
 
#12 kroski 2013-09-14 01:15
W Australii, tu mieszkam.
:lol: :lol: :lol: - a myślałem że podasz jakieś fajne źródło w Polsce ;-)

No niestety.

Dla ciekawostki, wazylem ta sklejke 9mm, niecale 13kg/ark, dla porownania Pacific Maple, ktory wczesniej uzywalem to 18-19kg, wiec dla przykladu budujac ze sklejki gaboon lodke 5m mozna "zaoszczedzic" 90-100kg wagi, to sporo. Ile brzozowa wazy?
 
 
#13 MarekJ 2013-09-14 09:21
Cytuję kroski:
Dla ciekawostki, wazylem ta sklejke 9mm, niecale 13kg/ark, dla porownania Pacific Maple, ktory wczesniej uzywalem to 18-19kg, wiec dla przykladu budujac ze sklejki gaboon lodke 5m mozna "zaoszczedzic" 90-100kg wagi, to sporo. Ile brzozowa wazy?

To by się zgadzało. Gęstość sklejki Okoume to ok 460 kg/m3 co daje właśnie te 13 kg / arkusz 9 mm. Brzozowa ma gęstość 720 kg/m3 czyli arkusz 9 mm wyjdzie ok 20 kg
 
 
#14 Marcin78 2013-10-08 21:21
Cytuję Mariusz:
... Teraz stosuję sklejkę sosnę i jest OK, pewien problem jest tyko z koniecznością szlifowania jej do laminowania i malowania. ...
pozdr


Możesz wyjaśnić o co chodzi z koniecznością szlifowania przed laminowaniem ???
dzięki
 
 
#15 Mariusz 2013-10-12 20:37
Cytuję Marcin78:
Cytuję Mariusz:
... Teraz stosuję sklejkę sosnę i jest OK, pewien problem jest tyko z koniecznością szlifowania jej do laminowania i malowania. ...
pozdr


Możesz wyjaśnić o co chodzi z koniecznością szlifowania przed laminowaniem ???
dzięki

Witaj Jasne, podczas klejenie do wzdłużników stosowałem wkręty nierdzewne, przed laminowaniem trzeba te miejsca przeszlifować, i zaszpachlować,
 
 
#16 Mariusz 2013-10-12 20:41
Cytuję MarekJ:
@Mariusz - odgrzebałem Twoją relację - faktycznie źle to wygląda. To była wodoodporna brzoza? Była jakaś wentylacja pod tą wiatą? Ja jestem praktycznie zdecydowany na okoume ale przyznam, że Twój przypadek z brzozą mnie zaskoczył. Jak w ogóle budowa? w tym roku nie było żadnej relacji....

Witaj wentylacja była, tylko nie zagruntowałem jej przed zimą ustrojstwem grzybobójczym, i tu problem.
Teraz to już przeszłość gródź wyszlifowana z grzyba, napojona3 x Bondeksem i jest oK.
Daj spokój z okume jest za droga. rób z sosny.
gdzie budujesz swojego kata, mój koleś z Krakowa też będzie budował Quinto moglibyście się zgadać.
pozdr
 
 
#17 MarekJ 2013-10-13 01:13
@Mariusz

Finalnie wyszło, że nie wyrobiłem się jesienią z rozpoczęciem budowy. Bawię się z wiatą jeszcze i budowę właściwą zacznę na wiosnę - oby wcześniejszą niż w tym roku była :-/
Ja będę budował w Zabrzu więc do Krakowa względnie blisko. Wrzuć mi na maila (mjazienicki@gmail.com) namiar na Twojego kolegę, nawiążę kontakt :)
 

Niestety nie masz uprawnień do komentowania artykułów. Komentarze dodawać mogą tylko zarejestrowani użytkownicy portalu.

Zaloguj się!

Newsletter: Co nowego?



Wiadomość HTML?


Info

Witryna SzkutnikAmator.pl została utworzona, jest prowadzona i utrzymywana przez szkutnię adamboats.pl oraz sklep żeglarski SZTORMIAKI.PL

Wszelkie prawa zastrzeżone.