SzkutnikAmator.pl

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Home Salmo 19 canoe outrigger - szybki ciekawy jacht Salmo 19 canoe outrigger - szybki ciekawy jacht

Salmo 19 canoe outrigger - szybki ciekawy jacht

Email Drukuj PDF

"Salmo 19 canoe outrigger" - szybki ciekawy jacht do samodzielnej budowy

Salmo 19 canoe outrigger to łódź bardzo niekonwencjonalna jak na warunki europejskie.
Projekt nawiązuje do tradycyjnych łodzi znanych i używanych w rejonie Pacyfiku od setek a nawet tysięcy lat, typu "canoe outrigger" oraz "proa". Od Hawajów po Nową Zelandię istnieje obecnie bardzo wiele typów tych łodzi różnej wielkości, budowy i ożaglowania. Zarówno tradycyjnych i nowoczesnych.

Salmo 19 to szybki jacht żaglowy do budowy metodą szycia i sklejania (ang. stitch and glue) ze sklejki wodoodpornej 6 mm, prosta w budowie.
Zalecane jest oblaminowanie od zewnątrz dna kadłuba żywicą epoksydową zbrojoną tkaniną szklaną.
Technologia ta zapewnia dużą wytrzymałość i trwałość konstrukcji przy minimalnych zabiegach koserwacyjnych.

Długość całkowita - 5,7 m
Szerokość całkowita - 2,9 m
Szerokość kadłuba głównego - 0,8 m
Zanurzenie - 0,15 / 0,9 m
Ożaglowanie
slup - 10 m2
ket - 7,5 m2
Wyporność do KLW - 0,19 t
Komory wypornościowe - 0,33 m3; pływak - 0,23 m3
Załoga - 1-3 osób

Nasza firma HobbyStyl.pl oferuje kompletne zestawy elementów do samodzielnej budowy jachtu.

Kliknij w powyższy link aby przejśc do strony sklepowej

Łódź posiada kadłub główny o długości 5,7 m i szerokości 0,8 m dość pojemny - mieszczą się w nim bez problemu 3 dorosłe osoby. Na wysięgnikach z jednej strony zamocowany jest mniejszy pływak o długości 4,1 m.

Kiedy jest po nawietrznej działa jak przeciwwaga; po zawietrznej - jak pływak katamarana lub trimarana. W stosunku do nich canoe outrigger ma mniejsą masę i prostszą budowa, przy czym kadłub główny zapewnia lepsze warunki do przebywania załogi niż bezkabinowy katamaran podobnej wielkości.
Wielką zaletą tej łodzi jest duża stateczność początkowa.

Żeglowanie sprawia wiele frajdy gdyż łodź potrafi być całkiem szybka, szczególnie płynąc z lekko uniesionym pływakiem po nawietrznej. Ostre wejście linii wodnych, przekroje typu "V" oraz wysoka wolna burta i spory wznios dziobu i rufy przesądzają o dużej dzielności jednostki i dobrym zachowaniu na fali.
Wzajemne połączenie kadłuba i pływaka jest częściowo elastyczne.
Stałe komory wypornościowe na dziobie i rufie o łącznej objętości 330 l oraz pływak o objętości 240 l dają bardzo duży zapas pływalności.

Można powiedzieć, że canoe outrigger to łodź prawie uniwersalna, a na pewno stwarza b. duże możliwości wykorzystania. Może być używana jako łódź wędkarska, wiosłowa lub motorowa. W tej wersji uwydatnią się jej zalety: lekkość sporej łodzi, małe zanurzenie, szybkość, bardzo duża stabilnośći i spora pojemność. Jako łódź żaglowa moze być używana z różnymi żaglami o powierzchni od 7,5 do 10 m2. Może być dodatkowo zarefowana. W zależności od powierzchni żagli będzie łodzią do spokojnego i bezpiecznego pływania lub szybką jednostką dostarczającą emocjonującej żeglugi.
Przy zastosowaniu trampoliny pomiędzy kadłubem a pływakiem, oraz drabinki będzie ona idealną bazą do kąpieli lub nurkowania.

Charakterystyczne cechy łodzi:

  • trampolina pomiędzy kadłubami może być wykorzystana do opalania, oraz jako wygodna baza do kapieli i nurkowania, przy zastosowaniu dodatkowej drabinki
  • na tylnym wysięgniku mozna zamocować silnik przyczepny z długą kolumna, który bardzo efektywnie napędza łódź
  • boczny miecz obrotowy przy burcie eliminuje skrzynkę mieczową i pozwala kompensować nawietrzność i zawietrzność w czasie żeglowania
  • do sterowania mozna użyć wiosło sterowe (dulkowe) lub klasyczny ster na rufie
  • do transportu łodź jest składana (demnontuje sie pływak i wysięgniki)
  • mimo prawie sześciometrowej długości mogą ją bezproblemowo wodować i wyciągać 2 osoby, oraz transportować cały zestaw na kółkach
  • łódź może być zbudowana jako proporcjonalnie pomniejszona do ok. 4,5 m dł., istnieje wtedy mozliwość łatwej 1-osobowj obsługi i transporu na bagażniku dachowym samochodu.

Maszt, bom i gafel są sosnowe klejone, żaglel z dacronu.
Większość elementów zabudowy kadłuba jest komputerowo wycinana ze ze sklejki 6 mm, co znacznie przyspiesza budowę i oszczędza ilość potrzebnego drewna litego.
Wzdłużnik burtowy z sosny, listwa odbojowa z dębu lub mahoniu. Łódź jest bardzo prosta w budowie, jedynie wykonanie dźwigarów z warstw mahoniu wymaga wykonania szablonów do ich klejenia.

Plany i zestaw podstawowy kosztuje 2500 zł

Zestawy podstawowy obejmuje:
- wycięte komputerowo elementy kadłuba:

  • dno,
  • burty,
  • pawęż,
  • grodzie,
  • denniki,
  • pokłady dziobowy i rufowy,
  • dziobnicę,
  • skeg, i inne niezbędne elementy


- plany łodzi, w tym projekt osprzętu, okuć,
- instrukcję budowy

Zakup jednego zestawu uprawnia do budowy jednej łodzi.

Ustalić należy rodzaj sklejki wodoodpornej, przeznaczonej do budowy, gdyż istnieje tu spora rozpiętość cen i jej rodzajów.
Propnowana jest najtańsza sklejka wodoodporna sosnowa lub liściasta produkcji krajowej.
Jej jakość jest wystarczająca do budowy łodzi, jednakże poza niewielkimi elemantami jak ster, pawęż, pokłady, powinna być raczej pomalowana farbami, ze względu na niezbyt ciekawy wygląd powierzchni.
Do wykończenia lakierem bardziej odpowiednie są sklejki wyższej jakości z drewna egzotycznego (sapeli, okume, teak), lub przynajmniej z zewnętrznymi obłogami (warstwami) z tego drewna.

Zestaw dodatkowy
Pozostałe materiały do budowy łodzi zazwyczaj kompletuje budowniczy, jednakże mogą być dostarczone na życzenie.
Sposób wykończenia, rodzaj drewna na listwy odbojowe, kolorystyka, użyte farby i lakiery i ich zużycie w praktyce będą zależały od preferencji i umiejętności budowniczego.
Zazwyczaj też są zużywane sukcesywnie i wydatki mogą być rozłożone w czasie.
Są to w większości materiały ogólnodostępne lub możliwe do zamówienia:

  • żagiel,
  • drewno na drzewca (maszt, bom, rejka, gafel),
  • listwy drewniane na pozostałe elmenty zabudowy,
  • żywice epoksydowe, utwardzacze,
  • wypełniacze do szpachlówki,
  • taśma i tkanina szklana,
  • okucia ze stali nierdzewnej,
  • drut i zaciski do szycia elementów kadłuba,
  • wkręty i śruby nierdzewe,
  • wiosła i dulki,
  • bloczki, knagi, liny, itp.,
  • farby, lakiery, rozcieńczalniki.
 

Niestety nie masz uprawnień do komentowania artykułów. Komentarze dodawać mogą tylko zarejestrowani użytkownicy portalu.

Zaloguj się!

Newsletter: Co nowego?



Wiadomość HTML?


Info

Witryna SzkutnikAmator.pl została utworzona, jest prowadzona i utrzymywana przez szkutnię adamboats.pl oraz sklep żeglarski SZTORMIAKI.PL

Wszelkie prawa zastrzeżone.