SzkutnikAmator.pl

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Home Budowa 6 metrowego jachtu w technologii oblaminowanej sklejki. Budowa 6 metrowego jachtu cz. 17 maszt, żagle, olinowanie

Budowa 6 metrowego jachtu cz. 17 maszt, żagle, olinowanie

Email Drukuj PDF

Witam,

Stałem się posiadaczem drewnianego masztu z likszparą z jachtu typu Rambler.

Transport przebiegł sprawnie:-)

 

Różnica w długości grota i masztu:

Increase

 

Jak widac masz jest za krótki. Dlugość 6,30 m Czy praktykowalo się "przedłużanie" masztów ? Jeśli już to łatwiej byłoby od dolu - brak konieczności dopasowania likszpary.

 

 

Wymiary grota jaki posiadam jak widać jest to grot od omegi. Fok najprawdopodobniej też będzie od Omegi:

Increase

 

 

Przypominam, że jacht jest wzorowany na  Sztrandku 650 (u mnie długość 6,00 m)

Jaką długość ma posiadać masz do tego grota ?

Mogę przyjąć jako jakiś punkt odniesienia WYSOKOŚĆ MOCOWANIA BOMU NAD DACHEM KABINY - około 0,4 m

to mi daje wysokość masztu 7,5 m.

 

Długość bomu - W oryginale Sztrandek ma bom o dlugości 2,97 m. Mi z przeskalowania całości wyszło około 2,6 m.

Jak widać długość liku dolnego to jedynie 2,5 m. Jeśli będę chciał posiadać bom dłuzszy niż lik dolny grota to czy będą tego jakies konsekwencje?

 

Podstawa masztu:

Increase

 

 

Sailingi- krótkie czy taka długość może zostać ?

 

 

 

Kolejne pytanie - wanty biegnące od topu masztu na rufe - podwójne czy pojedyńcza. Wolę pojedyńczą bo mniej stalówki i prosciej.

Poniżej widok pojedyńczej wanty. Takie rozwiązanie widziałem np w Omegach i Pasjach

 

 

 

 

 

Kogut, podstawa masztu, płaskowniki do mocowania want na rufie:

 

 

 

Pomysł na przedłużenie masztu:

 

Popiel - podstawa masztu

Niebieski - przedłużenie trzy dopasowane deski (np dąb) coś w stylu jaskółczego ogona

Pomarańcz - nakładki po bokach sklejka 12 mm

Całość klejona i skręcana śrubami fi 8mm

 

 

 

 

Pozdrawiam :-)

 

cdn

Poprawiony: wtorek, 11 czerwca 2013 09:45  

Komentarze  

 
#1 motorad 2013-06-08 07:48
Witam przedłużanie masztu :( to zły pomysł .
znajomy ma do oddania maszt od TRENERA 7m ( za darmo w dobre ręce )
Pozdrawiam Radek
 
 
#2 Tom 2013-06-08 20:32
Cytuję motorad:
Witam przedłużanie masztu :( to zły pomysł .
znajomy ma do oddania maszt od TRENERA 7m ( za darmo w dobre ręce )
Pozdrawiam Radek

7 m to tez mało - patrz wymiary grota
 
 
#3 Administrator 2013-06-08 23:01
Łatwiej przerobić żagle niż przedłużać maszt
 
 
#4 Tom 2013-06-09 09:02
Cytuję Administrator:
Łatwiej przerobić żagle niż przedłużać maszt


Teoretycznie tak ale:
1.Przedlużenie masztu to prace stolarskie w których mam doświadczenie jestem to w stanie sam wykonać, O szyciu żagli nie mam bladego pojęcia.

2. Z jakiś powodów zarówno Sztrandek 650 jak i Omega mają maszty o długości około 8 m

3. Nie wiem jakie siły występuja u podstawy masztu ale biorąc pod uwagę wytrzymałość drewna wydaje sie "na tzw chłopski rozum" że jeśli przedłużenie zostanie wykonane solidnie - jakaś konstrukcja typu jaskółczy ogon etc to powinno być OK. W zaprzyjaźnionym klubie żeglarskim otrzymałem informację że teoretycznie da sie :-)

4. Jak się będzie zachowywał jacht o tych wymiarach i masie (z balastem okolo 500 kg) przy pomniejszonym grocie i foku ?
 
 
#5 struna59 2013-06-09 10:03
Halo , Tom ; Może przeanalizuj pow. ożaglowania. Jeżeli zmienileś projekt , to powinna być mniejsza - rozumiem ,że jacht nieco zmniejszyłes w stosunku do orginału? Pozdrawiam .
 
 
#6 Tom 2013-06-09 16:47
Cytuję struna59:
Halo , Tom ; Może przeanalizuj pow. ożaglowania. Jeżeli zmienileś projekt , to powinna być mniejsza - rozumiem ,że jacht nieco zmniejszyłes w stosunku do orginału? Pozdrawiam .

Czy 6 metrowy jacht z 6 metrowym masztem nie będzie przypadkiem niedożaglowany ?
 
 
#7 Mirek 2013-06-11 12:47
Maszt przy pięcie możesz spokojnie przedłużać....użyj Epidianu z PAC-em, daje elastyczną spoinę. Dałbym zamiast śrub ze cztery drewniane kołki, na przelot (wklejone oczywiście). I nie musisz stosować dodatkowych nakładek. Rozumiem, że drewno masztu jest zdrowe. Pamiętaj o dokładnym wysuszeniu i odtłuszczeniu przed klejeniem. Poza tym siły w okolicy pięty działają w zasadzie pionowo do pokładu.
 
 
#8 silver_stas 2013-06-11 15:23
Ja buduję Sztrandusię sport" powiększoną do 6,5 m . Wiele rzeczy konsultowałem z Wojtkiem . Zrobiłem maszt długości 7,6 m i jest to minimum przy tej wielkości łódki . Salingi za krótkie , powinny mieć 950 mm . Pozdrawiam Staszek
i
 
 
#9 Jaroslaw Przybylek 2013-08-28 20:29
Problemy są po to by je pokonywać ale po co je sobie stwarzac samemu? Ani maszt-drewno jak widać już nieciekawe-ani żagiel moim skromnym zdaniem nie są do tego jachtu. Przeglądalem twoje artykuły i widzę, że ztwojej pracy będzie totalna składanka.ą proporcje,aprzyszłe walory nautyczne. Sam buduję sztrandka i jest to moja trzecia łódka dlatego wiem co to praca. Szanuję twoją inwencje i twoją włożoną pracę .Budowa nowego drewnianego masztu to jedna lub dwie dniówki a efekt nieporównywalny z tym starym... . Ewentualnie możesz kupić coś używanego ,lecz aluminiowego .Ja kupiłem za trzy stówy.Długość z proporcji/sztrandek 7,95 wyjdzie ci min. 7,30 .P ozdrawiam.Bez urazy za uwagi ale szanuj swoja pracę.Ja juz kończę sztrandka ty jestes w 1/3 .
 
 
#10 Tom 2013-09-24 10:31
Cytuję Jaroslaw Przybylek:
Problemy są po to by je pokonywać ale po co je sobie stwarzac samemu? Ani maszt-drewno jak widać już nieciekawe-ani żagiel moim skromnym zdaniem nie są do tego jachtu. Przeglądalem twoje artykuły i widzę, że ztwojej pracy będzie totalna składanka.ą proporcje,aprzyszłe walory nautyczne. Sam buduję sztrandka i jest to moja trzecia łódka dlatego wiem co to praca. Szanuję twoją inwencje i twoją włożoną pracę .Budowa nowego drewnianego masztu to jedna lub dwie dniówki a efekt nieporównywalny z tym starym... .



Ewentualnie możesz kupić coś używanego ,lecz aluminiowego .Ja kupiłem za trzy stówy.Długość z proporcji/sztrandek 7,95 wyjdzie ci min. 7,30 .P ozdrawiam.Bez urazy za uwagi ale szanuj swoja pracę.Ja juz kończę sztrandka ty jestes w 1/3 .


Posiadany maszt jest w dobrym stanie, drewno jest zdrowe. Na początek wystarczy.
Wykonanie nowego masztu to nie są dwa dni pracy. Samo znalezienie bezsecznych desek tej długości to spory klopot.
To jest wiele wiele dni pracy...
 
 
#11 byłytcsmok 2013-10-27 19:52
Szanowny Tomie,
Podziwiam twój upór w zakresie robienia wszystkiego odwrotnie niż szkutnictwo nakazuje. 1. Statek 6 m i 500 kg balastu - tzw klasa 1/2 tony. Przecież ci wyjdzie wspólczynnik balastowy 50%. 2. Na twoim pokladzie, wzorowanym na lotniskowcach -pancernikach Hyuga możesz postawić dowolny maszt, ale propozycja masztu od Trenera jest najlepsza. Uszytuowany jest bardzo wysoko, więc im lżejszy tym lepiej. Wysoki ci nie jest do niczego potrzebny. 3. Proporcja żagli od Omegi nie pasuje do twojego eklektycznego skadaka. 4. Zacznij myśleć o peryskopie dla sternika, żeby coś widzia. 5. O achtersztagu nie myśl, bo nigdy nie dojdziesz do fazy jego montowania, Jak zainstalujesz balast, odpadnie dno. 6. Zamiast "kogucika" zrób zwyke cęgi. Tą aluminiową rurę może to przedużyć nawet o 50 cm jeśli cię to zbawi. 7. Nie pisz już więcej, że budujesz Sztrandka. Obrażasz konstruktora i lamiesz prawo.

Stopy wody pod lóżkiem,

Zośliwa Malpa - bylytcsmok - pozdrawia
 
 
#12 Tom 2013-12-25 11:23
Cytuję byłytcsmok:
Szanowny Tomie,
Podziwiam twój upór w zakresie robienia wszystkiego odwrotnie niż szkutnictwo nakazuje. 1. Statek 6 m i 500 kg balastu - tzw klasa 1/2 tony. Przecież ci wyjdzie wspólczynnik balastowy 50%. 2. Na twoim pokladzie, wzorowanym na lotniskowcach -pancernikach Hyuga możesz postawić dowolny maszt, ale propozycja masztu od Trenera jest najlepsza. Uszytuowany jest bardzo wysoko, więc im lżejszy tym lepiej. Wysoki ci nie jest do niczego potrzebny. 3. Proporcja żagli od Omegi nie pasuje do twojego eklektycznego skadaka. 4. Zacznij myśleć o peryskopie dla sternika, żeby coś widzia. 5. O achtersztagu nie myśl, bo nigdy nie dojdziesz do fazy jego montowania, Jak zainstalujesz balast, odpadnie dno. 6. Zamiast "kogucika" zrób zwyke cęgi. Tą aluminiową rurę może to przedużyć nawet o 50 cm jeśli cię to zbawi. 7. Nie pisz już więcej, że budujesz Sztrandka. Obrażasz konstruktora i lamiesz prawo.

Stopy wody pod lóżkiem,

Zośliwa Malpa - bylytcsmok - pozdrawia


bylytcssmok - wez się odemnie odczep i przestań zamieszczać złośliwe uwagi

Odległość od płaszczyzny ławki kokpitu do krawędzi dachu owszem jest zwiększona ale nie jest większa ani od tej odległości np w Pasji 800 czy w Sztrandku 650 - czyli widoczność jaką będzie miał sternik nie będzie jak piszesz dramatycznie gorsza.

Nie podoba Ci sie maszt ? To ma być amatorski jacht do rekreacyjnego plywania. W Polsce plywaja setki jachtów z drewnianymi masztami i jakoś jest dobrze. Taki maszt dostałem i taki będzie.

CZepiasz się pokładu - sklejka 8mm wg tego co mi tu radzono, przekrój pokladników dachowych nie odbiega od przeciętnie występujących w tej wielkości jachtach.

Robisz to co robiłeś od poczatku. Zero pożytecznych wskazówek (realnych ) tylko krytyka, krytyka pusta krytyka.

Nie pisz już więcej ...
 

Niestety nie masz uprawnień do komentowania artykułów. Komentarze dodawać mogą tylko zarejestrowani użytkownicy portalu.

Zaloguj się!

Newsletter: Co nowego?



Wiadomość HTML?


Info

Witryna SzkutnikAmator.pl została utworzona, jest prowadzona i utrzymywana przez szkutnię adamboats.pl oraz sklep żeglarski SZTORMIAKI.PL

Wszelkie prawa zastrzeżone.