SzkutnikAmator.pl

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki

Nestor -jacht otwartopokładowy

Email Drukuj PDF

 

NESTOR
Witam
Wielokrotnie odwiedzałem stronę szkutnikamator.pl szukając ciekawych rozwiązań i inspiracji, więc po wybudowaniu łodzi postanowiłem podzielić się swoimi doświadczeniami.
Wraz z kolegami postanowiliśmy zbudować łódź otwarto-pokładową przeznaczoną do pływań na Zalewie Rybnickim w pobliżu którego wszyscy mieszkamy. Chodziło nam o łódź do pływań rekreacyjnych w gronie rodzinnym lub w gronie przyjaciół. Miała to być łódka otwartopokładowa,  „przyjazna” - stabilna i bezpieczna, pozwalająca zgromadzić na pokładzie minimum 6 osób.
Założyliśmy że zbudujemy łódź w oparciu o istniejącą konstrukcję. Mało jest projektów łodzi otwarto-pokładowych które by nam odpowiadały. Wybór padł na Nash’a. Odkupiliśmy starą, przeznaczoną do likwidacji łódkę wraz z wyposażeniem. (rok produkcji 1977). Powstała prezentowana poniżej koncepcja zabudowy kadłuba, szczegółowe  rozwiązania opracowywane były w trakcie budowy.

Prace rozpoczęliśmy od zdjęcia pokładu i kabiny oraz oczyszczenia kadłuba z zabudowy. Potrzebna nam była sama skorupa kadłuba który stanowił bazę do budowy łodzi. Wzdłuż burt zabudowaliśmy ławy będące jednocześnie komorami wypornościowymi. Na rufie miedzy ławami mały achterpik na podręczne wyposażenie. Z przodu za grodzią przy-masztową forpik przeznaczony na kapoki, wiosła itp. Na samym dziobie komora kotwiczna. Dla ułatwienia eksploatacji zrezygnowaliśmy z oryginalnego balastu i zdecydowaliśmy się na wersję z ciężkim mieczem. Miecz wykonany z blachy stalowej o gr. 25 mm zwieszony w skrzyni mieczowej, podnoszony fałem. Skrzynia mieczowa oparta z przodu o gródź przy-masztową, usztywniona wspornikami. Przestrzenie wzdłuż skrzyni między wspornikami wykorzystaliśmy jako podręczne kieszenie – jaskółki.

Zabudowę wykonaliśmy z obustronnie laminowanych arkuszy pianki - hereksu. Taka technologia pozwoliła na łatwe formowanie zabudowy gwarantując jednocześnie trwałość  i wytrzymałość konstrukcji. Burty powyżej zabudowy usztywnione zostały podwójną linią listew. Pokład dziobowy oraz pokrywy luków pokryliśmy zamówionym pokładem teakowym.  Ławki i podłoga w kokpicie wyposażone są w gretingi. Bezodpływowy kokpit wyposażyliśmy w pompę zęzową. Elementy drewniane wykonane z drewna merbau, trudnego w obróbce ale jedynego dostępnego mam w czasie budowy drewna egzotycznego. Żeby zachować wartości nautyczne nie musieliśmy się ograniczać przy doborze ciężaru materiałów i wyposażenia. Kadłub po zdjęciu kabiny, pokładu i zabudowy wymagał dociążenia. Dla wykorzystania oryginalnego takielunku konieczne był wydłużenie masztu, w oryginale maszt osadzony był na kabinie. Poniżej zdjęcia z zabudowy kadłuba.

Pływamy bezawaryjnie już od 6 sezonów. Łódka spełniła nasze oczekiwania, zachowała wartości nautycznych oryginału, doskonale zachowuje się szczególnie przy silnych wiatrach. Jest stateczna i daje poczucie bezpieczeństwa. Jej atutem jest duży i wygodny kokpit.

Pozdrawiam

Jang

 

Poprawiony: poniedziałek, 08 czerwca 2020 21:23  

Komentarze  

 
#1 Administrator 2020-06-08 21:27
Jestem pod wrażeniem pomysłu. Dobrze pomyślane z ty Nashem.
Bardzo dobra robota i wykończenie
Gratulacje Panowie
 
 
#2 kornel wieczorek 2020-06-10 10:46
Super projekt, Gratulacje!
 
 
#3 Grzegorz Bartczak 2020-06-19 18:20
Rewelacja. Podoba mi się jasno sformułowane założenia i świetna realizacja.
Pozdrawiam
 

Niestety nie masz uprawnień do komentowania artykułów. Komentarze dodawać mogą tylko zarejestrowani użytkownicy portalu.

Zaloguj się!

Newsletter: Co nowego?



Wiadomość HTML?


Info

Witryna SzkutnikAmator.pl została utworzona, jest prowadzona i utrzymywana przez szkutnię adamboats.pl oraz sklep żeglarski SZTORMIAKI.PL

Wszelkie prawa zastrzeżone.