SzkutnikAmator.pl

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Home Pasja 620 - budowa Pasja 620 - budowa cz.12

Pasja 620 - budowa cz.12

Email Drukuj PDF

 

Witam w kolejny (bo już trzeci) rok budowy, jest to dobry powód aby wstawić kolejną część artykułu. Prace oczywiście posunęły się do przodu. Na jesień wziąłem się za klejenie masztu i bomu. I tu kilka słów dlaczego maszt drewniany. Początkowo chciałem zamontować aluminiowy - w końcu prawie wszystkie jachty taki mają, więc nie chciałem być „sto lat za murzynami” – nie obrażając nikogo. Szukając  odpowiedniego profilu natknąłem się na kilka połamanych – przeważnie w okolicy salingu, co dało mi do myślenia. Zacząłem więc szperać trochę po necie i porównywać  drewno z aluminium.  Wnioski były jednoznaczne alu.  się utlenia pod okuciami i wytrzymuje ok. 20 lat. Drewno jest odporne na „zmęczenie” i odpowiednio zakonserwowany maszt potrafi wytrzymać ok. 50 lat, pod warunkiem że jest dobrze sklejony. Minusem jego jest większa masa, ale mimo to zaryzykowałem. Cała łódka jest drewniana więc takielunek też będzie –jak postanowiłem tak zrobiłem. Maszt oczywiście nie wyszedł idealnie, ale efekt ogólny jest zadawalający. Do klejenia użyłem epidian 5 + pac zagęszczony pyłkiem drzewny. Drewno sosnowe. Projekt uwzględniał profil o przekroju kwadratu który nie do końca mi się podobał, więc  naniosłem małą poprawkę i wyskrobałem bardziej obły kształt.

Increase

Increase

Increase

Increase

Increase

Increase

Increase

Increase

Increase

Increase

Increase

Increase

Increase

Increase

Increase

Increase

Increase

Increase

... a tak wyglada pokład  po 2 miesiącach stania pod kominem. Sadzę trzeba było na mokro papierem szlifować i nałożyć nową warstwę oleju - tydzień dodatkowej pracy.

Increase

Increase

Increase

Increase

Increase

Increase

 

 

 

Poprawiony: niedziela, 11 stycznia 2015 13:10  

Komentarze  

 
#1 Artur 2015-01-11 22:01
Bardzo ładnie wygląda łódka, gratuluję cierpliwości i ukończenia. Ja również olejowałem pokład a następnie po kilku miesiącach wyczyściłem i pomalowałem lakierem bezbarwnym kilka razy. Niestety mnie olejowanie nie sprawdziło się a pokład zrobiłem z iroko. Pozdrawiam Toni
 
 
#2 Administrator 2015-01-11 22:09
Mam poważne obawy co do zacisków want....
To nie jest dobre rozwiązanie. Nie masz w zasięgu samochodu prasy do zaciskania końcówek? Jakis sklep żeglarski?
Pozdrówki
Adam
 
 
#3 Jakub Siniarski 2015-01-12 10:31
Witam, właśnie nie mam gdzie tego zrobić w okolicy, ale po konsultacjach z konstruktorem Maderskim wiem że tego typu rozwiązanie jest dopuszczalne. Dla pewności wyślę mu jeszcze fotkę.
 
 
#4 buksztel 2015-01-12 21:09
Witam, na wstepie ZADNE PRZEPISY KLASYFIKACYJNE nie dopuszcza tego typu zaciskow. Jezeli nie masz mozliwosci, jest rozwiazanie:
1) szplajs, bo widze, ze jest to lina o konstrukcji 7x7
2) zacisk Norse`man
Kolejna rzecz to grubosc lin: to sa liny ø 8 duzo za grube.
Przy rozwiazaniu, ktore zastosowales, (takielunek ulamkowy) achtersztag dobiera sie talia.
Maszt zlamie sie dokladnie na wysokosci mocowania sztagu i want topowych, az prosi sie o jumpsaling.
Katy miedzy salingiem a wanta powinny byc takie same.
Saling cofniety to dobre dla mieczowek.
Pod okucia w maszcie, wejcsie likszpary, pieta itd, konieczne sa wklejki z twardego drewna.
Koniec tyrady, lodka ladna powodzenia.
 
 
#5 Jakub Siniarski 2015-01-12 22:39
Co do ostatniego komentarza. Fajnie że łódka się podoba. Co do reszty to pewnie masz racje. Tyle że nic nie zmieniłem jeśli chodzi o konstrukcję takielunku bez zgody konstruktora. Maszt został wykonany z takiego drewna jak jest w projekcie, a liny to nie 8. Na podstawie zdjęć nie można takich wniosków wysuwać. Co do kątów to może faktycznie powinny być poprawione - ale taki kąt 8 stopni jest w projekcie. Proszę sobie obejrzeć Pasję 580 - dokładnie to samo jeśli chodzi o ustawienie kątów salingu. A jeśli chodzi o końcówki Norsemana, to rozwiązanie które zastosowałem uważam że jest pewniejsze. Pan Maderski jest dla mnie guru w tych sprawach i nie będę podważał jego projektu. Ale dzięki za zwrócenie na to wszystko uwagi. Pozdrawiam.
 
 
#6 Jakub Siniarski 2015-01-20 10:52
Po dodatkowych konsultacjach i testach zwracam honor tym którzy się "czepiali" zacisków od stalówek - mięli rację, nie nadają się!!! Wysuwają się pod obciążeniem. Trzeba je zmienić na prawidłowe. Pozdrawiam i dziękuje za krytykę.
 
 
#7 Administrator 2015-01-20 22:23
Jakubie - ufffff....
Dobrze że to sobie sprawdziłeś i się nie upierałeś.
Prowadząc szkutnię i naprawiając i budując jachty mam jedną żelazną zasadę. Ma być zrobione dobrze albo wcale.
I wierz mi - to się sprawdza.
Jeśli coś spaprzesz - będziesz robił 2 razy.
Jeśli mam coś zrobić źle to lepiej wcale nie robić...

P.S.
Jakie to drewno jest położone na pokładzie?
Pozdrówki
Adam
 
 
#8 Jakub Siniarski 2015-01-21 10:19
Też się ciesze że tak wyszło, wiem że to jest bardzo ważna sprawa. Nie chciałbym żeby maszt mi się położył na środku jeziora. Na pokładzie położony mam modrzew, opisany jest we wcześniejszych artykułach.
 
 
#9 Szymon Kuczyński 2015-03-26 21:34
Łódka prezentuje się świetnie :-) A co do końcówek Norsemana to nie masz racji. To bardzo dobry, sprawdzony system, stosowany od wielu lat nawet na dużych jachtach. Nie jest bardzo popularny bo jest sporo droższy niż walcowane końcówki.
 
 
#10 marski 2015-04-28 07:15
witam, w sprawie zacisków, które zastosowałeś Jakubie. skoro konstruktor jachtu dopuszcza takie zaciski. to chyba wie co mówi, a jeszcze jest dla ciebie /Guru/. w jaki sposób zrobiłeś testy na wysuwanie się lin z zacisków. znajomy założył takie same zaciski, z tym że jeden podwójny i jeden pojedynczy. nie wygląda to może elegancko, ale zdało rezultat. pływa dwa lata i wszystko jest w porządku. pozdrawiam.
 

Niestety nie masz uprawnień do komentowania artykułów. Komentarze dodawać mogą tylko zarejestrowani użytkownicy portalu.

Zaloguj się!

Newsletter: Co nowego?



Wiadomość HTML?


Info

Witryna SzkutnikAmator.pl została utworzona, jest prowadzona i utrzymywana przez szkutnię adamboats.pl oraz sklep żeglarski SZTORMIAKI.PL

Wszelkie prawa zastrzeżone.