SzkutnikAmator.pl

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Home Patenty i porady Wykonanie steru głębinowego do jachtu lub innej łódki.

Wykonanie steru głębinowego do jachtu lub innej łódki.

Email Drukuj PDF

Witam !

W ramach  projektu przedłużenia mojej "Setki L"  o skośną i otwartą paweż zdecydowałem się na pozostawienie steru w miejscu, gdzie powinien być zgodnie z projektem i nie przenoszenie go na rufę. Ma to swoje wady i zalety: ster pod dniem przeszkadza w podejsciu rufą do brzegu ale jednocześnie ułatwia wchodzenie do kokpitu . Po długim namyśle zdecydowałem się jednak się na ster głębinowy.

Ponieważ nie znalazłem nigdzie gotowego rozwiązania zaprojektowałem go samodzielnie.

Do jego budowy użyłem:

- rury nierdzewnej cienkościennej (1mm) fi 40 mm na koker

- rury nierdzewnej grubosciennej (2mm) fi 25 mm na jarzmo steru

- blachy  nierdzewnej 3mm na policzki steru, pierścień oporowy i kołnierz mocujący koker  do dna

Do zapewnienia współosiowości kokera względem jarzma zamówiłem u tokarza trzy tuleje z plastiku o średnicy wewnętrznej 25 mm, a zawnętrznej 38 mm ( wewnętrzna średnica kokera) z kołnierzem o szerokości 45 mm odpowiadającym zewnętrznej średnicy pierścienia oporowego . Elementy z blachy zostały wycięte laserem na podstawie przygotowanego przeze mnie projektu.

Na zdjęciu widać jarzmo po zespawaniu. Pierścień oporowy został przyspawany do jarzma i jednocześnie do policzków dajac dodatkowe wzmocnienie. Na razie nie montowałem zebra wzmacniającego, zobaczę jak będzie się sprawował ster bez niego i w razie potrzeby takie dospawam.

Powyżej ster po zmontowaniu , ale przed przycięciem kokera i jarzma na długość ( tulejki nie są jeszcze wciśnięte do kokera). Trzecia plastikowa tulejka będzie wciśnięta do odcinka rury odciętej z naddatku kokera i po przewierceniu na wylot przez obydwie rury będzie stanowiła wewnętrzną część mocowania rumpla.

Po przycięciu obydwu rurek na wymiar koker został wprowadzony w przygotowane wcześniej otwory w dnie i kokpicie, przykręcony i przylaminowany żywicą zagęszczoną pyłem drzewnym.

Tak wygląda ster po zamontowaniu.

Kołnierz mocujący zostanie dodatkowo przylaminowany od zewnątrz przy ukazji laminowania drugiej warstwy tkaniny szklanej i zaszpachtlowany.

Poprawiony: poniedziałek, 20 sierpnia 2012 18:15  

Komentarze  

 
#1 Wacław Fudalewski 2012-08-21 09:32
Witam
W/g mnie, brakuje fału do podnoszenia steru
 
 
#2 Sławomir Krajs 2012-08-21 10:54
Bardzo ładnie wygląda teraz rufa. Tylko ta się zastanawiam czy teraz, w związku z dużo większą wypornością rufy dziób nie będzie rył wody. To krótka łódka, być może że z balastem też będziesz musiał pokombinować.
 
 
#3 Piotr Kubczak 2012-08-21 13:18
Właśnie dlatego, że łódka zadzierała dziób i ryła wodę rufą zdecydowałem się na jej przedłużenie…….
Myślę, że jeszcze w tym tygodniu ją opływam i będę wiedział czy będzie ją trzeba dobalastować.
Zapomniałem napisać . Fał będzie przechodził wewnątrz jarzma, przez bloczek przyspawany do zewnętrznej rurki przy rumplu. Docelowo rumpel będzie z nierdzewki , wygięty do kształtu pawęży . Na próbę jednak będzie zamontowany stary.
 
 
#4 Administrator 2012-08-21 13:22
A fe..... z nierdzewki?
powinien być ładny drewniany, klejony na szablonie z ładnym dopasowanym ugięciem. Idealna robótka na zimę :-)
 
 
#5 Piotr Kubczak 2012-08-21 16:15
OK Adaś :-)
Będzie klejony na szablonie z obogów....
Waśnie wróciem od znajomego stolarza. Technologię nam już opanowaną :lol:
 
 
#6 Marcin Misiak 2012-08-22 08:38
Witajcie:]
Napiszę co mi w oko wpadło gdyż z tym mam niemal na co dzień do czynienia. Spawy należało by wytrawić. Czym spawałeś (jaką metodą)?
Pozdrawiam
Marcin
 
 
#7 Piotr Kubczak 2012-08-22 10:24
Spawał to fachowiec, który zawodowo wykonuje balustrady, barierki, i inne ustrojstwa z nierdzewki. Wiedział , że to co spawa będzie cały czas w wodzie…. Myślę, ze zrobił to tak jak trzeba. O co biega z tym wytrawianiem spawów?
 
 
#8 Marcin Misiak 2012-08-22 13:30
Witam,
z wytrawianiem to głównie kwestie estetyczne, znikają przebarwienia - ale dzięki temu wg mnie można wzrokowo lepiej ocenić spaw. Jak spawał to fachowiec to nie mam żadnych pytań:]
Pozdrawiam
Marcin
 

Niestety nie masz uprawnień do komentowania artykułów. Komentarze dodawać mogą tylko zarejestrowani użytkownicy portalu.

Zaloguj się!

Newsletter: Co nowego?



Wiadomość HTML?


Info

Witryna SzkutnikAmator.pl została utworzona, jest prowadzona i utrzymywana szkutnię adamboats.pl oraz sklep żeglarski SZTORMIAKI.PL

Wszelkie prawa zastrzeżone.