SzkutnikAmator.pl

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Home Porady i plany Potrzebuję porady Ciekawa Metoda Budowy Jachtu

Ciekawa Metoda Budowy Jachtu

Email Drukuj PDF

 

Od lat zbieram się do budowy jachtu, dążenie do tego celu przybiera czasami formę obsesji. Poszukuję planów rozwiązań konstrukcyjnych i metod.
Podczas przeszukiwania anglojęzycznych stron natrafiłem na starą już a tanią i jak mi się wydaje rewelacyjną metodę produkcji kadłubów.
Myślę, że spokojnie można by było zbudować S650 albo coś podobnej wielkości w wersji pozwalającej na żeglowanie po śródlądziu i przybrzeżnej strefie Bałtyku. Właśnie ta żegluga przybrzeżna podsyca najbardziej moje marzenia.Smile
Do rzeczy:
Chodzi o metodę Petera Bourne`a która polega na wyspawaniu siatki/zbrojenia jachtu z prętów stalowych w formie kratownicy przytwierdzonej początkowo do ramy "helingu" i jej zabezpieczenia farbą antykorozyjną.  Następnie wewnątrz szczelnie zabudowuje się tą kratownicę sklejką, ( w okolicach dna wodoodporną ).  Po uszczelnieniu połączeń zaprasza się pana z firmy która zajmuje się ociepleniami natryskowymi pianką PUR i po uzgodnieniu rodzaju piany ( zamknięto-komorowa ) dokonuje zapiankowania części pokładowej. Po utwardzeniu piany dokonujemy obróbki kształtu i laminujemy. Teraz pozostaje zapiankowanie części dolnej, odcięcie od ramy i przewrócenie sztywnego kadłuba dnem do góry, obróbka, laminat, szpachlowanie, szlifowanie, podkład i lakier.
Pomijam wcześniejsze przygotowanie wzmocnień miejsc montażu podwięzi, knag etc.
Podobno konstrukcja ta jest bardzo szybka w budowie, jedna z tańszych i daje nam sztywny kadłub monolityczny - bezwręgowy.
Dodaję kilka linków i proszę o skomentowanie / przedyskutowanie tematu.
Ciekawi mnie co sądzicie o takim pomyśle ?
Jakie zastosować żywice do oblaminowania czegoś takiego, jakie gramatury tkanin dobrać, bo jest to jakby prawie laminat przekładkowy i ile warstw ?
Problem widzę na styku laminatu i zbrojenia, ponieważ ciężko przycierać piankę tak aby nie wyszła siatka co może być potem przyczyną  pęknięć - może się mylę.
Napiszcie swoje opinie o tym rozwiązaniu bo to może być tańsze i łatwiejsze od sklejki wodoodpornej i zabawy w stolarza artyste.Smile
Łukasz G

 

 

Poprawiony: sobota, 04 maja 2013 13:43  

Komentarze  

 
#1 Administrator 2013-05-04 14:17
No to zacznę :-)
Czy tańsze nie wiem trzeba by było policzyć.
Czy łatwiejsze - tu już nie jestem pewien.
Trzeba mieć spawarkę i umieć spawać. W zasadzie wręgi prętowe i tak trzeba zrobić, wzdłużniki i coś w rodzaju poszycia prętowego. Może na poszycie wystarczyłoby dać siatkę.
Sklejkę i tak trzeba zabudować czyli roboty stolarskiej nie unikniesz. Obróbka kształtu mimo że pianka łatwo się szlifuje będzie wymagała dużej cierpliwości i dokładności. Laminat będzie musiał być normalnej grubości jako że nie jest to sandwich tylko oblaminowana pianka. Czy powstało więcej jachtów w tej metodzie czy tylko te 2 sztuki?
Będę z ciekawością obserwował budowę w tej technologii..
Pozdrówki
Adam
 
 
#2 MarekJ 2013-05-04 19:51
Łukasz, jestem w podobnej sytuacji tyle, że dłużej bo już tak 2,5 roku obmyślam budowę jachtu. Właściwie to już jestem gotowy do startu. No dobra - do rzeczy.
Generalnie to podpisuję się obiema ręcami pod tym co napisał Adam. Dodam tylko że budując metodami ogólnie przyjętymi czyli poszywając wcześniej wycięte wręgi sklejką listewkami, szyjąc i klejąc sklejkę lub metodą one-off budujesz to tak jak przewidział konstruktor. Możesz liczyć na jego duże wsparcie i przede wszystkim nie musisz kombinować z projektem dopasowując go do swojej technologii.
Jak na początku napisałem jestem jeszcze tylko teoretykiem ale między innymi dlatego wybieram metodę budowy taką jak przewidział kontruktor.
 
 
#3 Von Raf 2013-05-07 19:47
Witam.
Metoda jest bardzo ciekawa zwłaszcza jeżeli chce sie zbudować jacht bez koniecznosci posiadania formy. Myślę, że mozna by nawet kłopotliwy montaż szklieletu stalowego jakoś uprościć ale niewątpliwie nasiąkalność pianki woda jest problemem nie do przeskoczenia. Sporym błedem było kiedys stosowanie balsy jako materiału przekładkowego. Przypadkowe przebicie czy nieszczelnosć niszczyła rdzeń. np. jachty typu Carter. Moze jest jakaś tania pianka o zamknietych porach jak Herex ? Pozdrawiam wszystkich eksperymentujących. :-)
 
 
#4 Łukasz 2013-05-10 11:47
Zgadza się, pianki z marketów są piankami utwardzanymi wilgocią, jednoskładnikowymi i są otwarto-komorowe co dyskwalifikuje je do takich zastosowań a opakowania małe i proces technologiczny byłby koszmarny razem z jego ceną.
JEST JEDNAK duża nadzieja - którą pokładam w piance dwuskładnikowej o zamkniętych porach i dostępnej w butlach w zestawie z wężami i dyszami :-)
Utwardza się ona chemicznie w ciągu 5-10 minut tworząc zamkniętą strukturę.

http://www.honter.pl/produkty/froth-pak-poreczna-pianka-izolacyjna-/froth-pak-600-zestaw-izolacyjny

wszystko o piankach:
http://www.spray-insulation.co.uk/faq.htm

Zanim odważę się to wykonać muszę ustalić grubość minimalną takiej powłoki przy założeniu że stanowić to będzie kompozyt zbrojony kratownicą. Pianka dość dobrze przyklei się do wewnętrznej sklejki, pozostaje tylko dobrać grubość i gęstość rozstawu prętów zbrojenia które po zalaniu będą to usztywniać. Nie sądzę abym musiał przy 6,5 metrowej łódce dawać jakieś pancerne i podwójne zbrojenia.
 

Niestety nie masz uprawnień do komentowania artykułów. Komentarze dodawać mogą tylko zarejestrowani użytkownicy portalu.

Zaloguj się!

Newsletter: Co nowego?



Wiadomość HTML?


Info

Witryna SzkutnikAmator.pl została utworzona, jest prowadzona i utrzymywana przez szkutnię adamboats.pl oraz sklep żeglarski SZTORMIAKI.PL

Wszelkie prawa zastrzeżone.