SzkutnikAmator.pl

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Home Porady i plany Potrzebuję porady co jest lepsze wkręty mosiężne czy z nierdzewki ?

co jest lepsze wkręty mosiężne czy z nierdzewki ?

Email Drukuj PDF

Witam wszystkich

Mam pytanie jakie wkręty wybrać do budowy jachty mosiężne na płaski śrubokręt czy z nierdzewki na torx.

Poprawiony: sobota, 04 kwietnia 2015 18:18  

Komentarze  

 
#1 Administrator 2015-04-04 22:50
Jedno i drugie jest dobre - zależy co przykręcasz i przy jakim jachcie.. Czy wkręt ma być widoczny czy nie... Oba rodzaje się nadają
 
 
#2 sachar1975 2015-04-05 15:26
chcę tymi wkrętami mocować słomkę do wręg, nierdzewka jest tańsza od mosiądzu
 
 
#3 Administrator 2015-04-05 18:47
Sachar1975 - jak to Ci wytłumaczyć. Jeśli remontujesz jacht i były wkręty mosiężne - daj takie same.
Jeśli budujesz od nowego i łbów wkrętów nie będzie widać - daj nierdzewkę. Jeśli ma być widać i jacht typu klasyk - lepiej dać mosiądz po to aby był ładnie widoczny.
Za mało napisałeś o tym do czego potrzebujesz te wkręty.
Oszczędny w słowach jesteś to i mnie jest trudno w pełni odpowiedzieć.
Pozdrówki
Adam
 
 
#4 Hubert 2015-04-05 20:51
Jak pytasz co lepsze to odpowiedź brzmi nierdzewka na torx bo:
Mocniejsze
Łatwiej się ten łeb wkręca
Tańsze

A co lepiej wygląda to inna sprawa.
 
 
#5 arturbuszka 2015-04-05 23:45
Nie wiem gdzie będzie pływała ta łódka ale w szkutnictwie nie stosuje się do takich zastosowań wkrętów mosiężnych . A na pewno nie w kontakcie ze słoną wodą jeśli już to z brązu krzemowego . Nierdzewka to też szerokie pojęcie .Jeśli wkręty nierdzewne to klasy A4 tak zwane kwasoodporne .
 
 
#6 kroski 2015-04-06 14:32
Z mosiadzu po kontakcie ze slona woda zostaje tylko miedz. Dlatego ew tylko do wewnatrz. Nierdzewka nawet A4 tez wcale nie jest taka idealna. Zeby byla nierdzewka musi sie na zewnatrz utlenic. A wiec grzebanie / izolowanie (utrata kontaktu z tlenem w atmosferze) od srodowiska jest niedopuszczalne. Stal musi byc na zewnatrz. Najlepszym rozwiazaniem jak wspomnial kolega powyzej sa wkrety z brazu krzemowego. Sa calkowicie odporne na warunki takze morskie. Moze nie tak wytrzymale jak stal ale wystarczajace na wszelkie drewniane konstrukcje.
 
 
#7 sachar1975 2015-04-07 19:04
Dzięki kroski za podpowiedź jak byś mógł jeszcze podpowiedzieć gdzie je można dostać było by bardzo miło
 
 
#8 Hubert 2015-04-07 20:16
http://pbialy.pl/sklep/produkty/wkrety_brazowe.php
 
 
#9 Piotr Biały 2015-04-08 12:19
Za najbardziej odporne uważa się wkręty z brązu krzemowego. ?Sam wykręcałem takie z 40-letniego kadłuba i... wkręcałem do remontowanego jachtu. Teoretycznie bardziej odporne są wkręty z monelu, ale ich cena sprawia że mało kto stosuje je praktycznie.
Stal nierdzewna - wyłącznie A4. Minusem jest łatwość ukręcania łba. Odpornością na warunki morskie niewiele ustępują brązowi.
Mosiądz - wyłącznie do środka. Nawet zakołkowanie, czy zaszpachlowanie nie pomoże. Po kilku latach drewno wokół wkręta zacznie się robić czarne (nail sickness). Mam trochę zdjęć obrazujących, jak wygląda drewno i wkręt mosiężny po kilku latach w morskiej wodzie (w wodzie słodkiej dzieje się to wolniej). Postaram się ująć to w artykuł i opublikować.
 
 
#10 sachar1975 2015-04-11 20:04
ciężko jest dostać wkręty nierdzewne ze stali A4 ale udało mi się zamówić, czekam na wycenę. Brąz jest dostępny ale strasznie drogi, zobaczymy na ile wycenią A4.
Wręgi już mam prowizorycznie skręcone wycięte są ze sklejki o grubości 10 mm zastanawiam sie jakim klejem je skleić czy wystarczy jakiś klej z grupy D4 czy lepiej będzie żywicą i czy wystarczy samo sklejenie czy dla wzmocnienie pozostawić je skręcone . Jak skręcać to będę jeszcze potrzebował śrub fi 6 również ze stali A4.
Proszę podpowiedzcie co do kleju i skręcania
 
 
#11 Administrator 2015-04-11 21:24
sachar1975 - prawie w każdym opisie budowy na szkutniku jest powiedziane czym kleić - czytałeś?
kleje pieniące nie nadają się na połączenia konstrukcyjne. Tym bardziej na poszycie listewkowe.
Nie odkrywaj ameryki - Epidiam 5 + PAC i do roboty.
I poczytaj więcej jak inni budowali
Pozdrówki
Adam
 
 
#12 byłytcsmok 2015-04-13 22:39
Sachar 1975 jesteś stary gość, 40-letni. Nie pożyjesz dłużej niż następne 40. Nie daj sobie Administratorowi spieprzyć zabawy w budowę łódki permanentnym mieszaniem żywicy z Pacem i permanentnym wyrzucaniem glutów. Poza tym, jeszcze nikt nie udowodnił tezy, że klej PU jest zły. Bo niby dlaczego - bo słabszy od żywicy? A po co ci klej mocniejszy (i sztywniejszy!!!) od materiału konstrukcyjnego? Żywica nie wypełnia szczeliny, a podczas polimeryzacji rzednie i powstają połączenia nieciągłe, natomiast klej PU wypełnia wszystko cacy. A co do śrub - użyj M5, z dużymi podkładkami, albo ZSZYWEK z nierdzewki (PREBENA). To klej ma trzymać, a śruby są na wsiaki słuczaj. A co to za łódka?
 
 
#13 Administrator 2015-04-14 00:01
Nie zgadzam się z przedmówcą - ale jak to mówią "jak nie uważałeś jak robisz to rób jak uważasz" :-)
Pieniące kleje nie nadają sie do klejenia elementów przenoszących obciążenia. Pianka która pięknie wypełnia szczelinki i niedokładności jest bardzo słaba , w tym miejscu klej po prostu nie ma wytrzymałości.
Wylej trochę tego kleju na folię (zrób "górkę" ) i jak zastygnie przetnij ją. Zobacz co jest wewnątrz tej "górki" - pianka którą palcem rozgnieciesz.
Aby ten klej dobrze trzymał musisz bardzo dobrze spasować i docisnąć klejone elementy zgodnie z zasadą "klej trzyma tam gdzie go nima".
Moim zdaniem budowa łódki wymaga tyle pracy i wysiłku oraz samozaparcia że szkoda dawać kiepskie materiały i potem martwić sie jak to naprawić. Oczywiście zrobisz jak uważasz.
Pozdrówki
Adam
 
 
#14 sachar1975 2015-04-14 16:04
dziękuję za porady ale każda jest inna :-( miałem już styczność z klejem kleiberit z grupy d4 ale używaliśmy go na prasach i tam się sprawdzał , tutaj znalazłem w poradach jak ktoś opisuje klej chemolam b45 i go zachwala . Bez dwóch zdań używanie kleju " z jednej butelki " jest dużo wygodniejsze przy klejeniu a i kosztowo dużo taniej wychodzi. Jestem w głębokiej rozterce.
 

Niestety nie masz uprawnień do komentowania artykułów. Komentarze dodawać mogą tylko zarejestrowani użytkownicy portalu.

Zaloguj się!

Newsletter: Co nowego?



Wiadomość HTML?


Info

Witryna SzkutnikAmator.pl została utworzona, jest prowadzona i utrzymywana przez szkutnię adamboats.pl oraz sklep żeglarski SZTORMIAKI.PL

Wszelkie prawa zastrzeżone.